lørdag 15. januar 2011

Nocturnes


Caron lanserte Nocturnes i 1981, og det var Gerard Lefort som skapte den - med kunstelskende feminine kvinner i tankene. Kvinner med sterke personligheter. Det er en blomsterduft med aldehyder som ikke er skarpe, men heller runde i kantene. Min første assosiasjon var shampoen vi hadde på tidlig 80tall da vi gikk på familiesvømming. (Som igjen minner meg om hvor koselig det var å komme hjem fra familiesvømming, for da fikk man kakao - og glemte var de slemme guttene som sprutet vann på meg i bassenget.)

  • Toppnoter: Appelsin, aldehyder, appelsinblomst, bergamot
  • Hjertenoter: Jasmin, rose, tuberose, ylang ylang, liljekonvall, iris, cyclamen
  • Basenoter: Vanilje, sandeltre, vetiver, musk, benzoin, amber
Hvis jeg forsøker å la være å tenke shampo, og prøve å kjenne igjen noen av disse notene, tror jeg kanskje det er hjertenotene jeg gjenkjenner mest. Jasmin, rose og tuberose. Men det er definitivt et bittelite sitrus-innslag der - bergamoten.

Nocturnes kommer også i de vanlige Caron-flaskene, men jeg liker denne litt Art Deco-inspirerte edt-varianten jeg har.

(Parfymen er senere blitt solgt.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

God morgen!

Feiende flotte blogger du skriver. Jeg liker de godt, alle sammen.

Jeg lurte på om du kunne anbefale et, eller flere, parfymerier i Oslo. De som jobber der må ha peiling. Jeg har sett meg lei på parfymeriansatte med lav fagkunnskap.
Sleng gjerne med tips til parfymerier hvor de kan sminke også. Hvis du har noen å anbefale, selvfølgelig.

Marie

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det! Jeg foretrekker Heaven Scent (de holder til på Eger nå, lå på Majorstua før) og Parfumerie i Vibesgate. Der har de merker som kjedeparfymeriene ikke fører. Hvem som kan sminke aner jeg ikke, men jeg har sett at de gjør det en del hos MAC på Glasmagasinet i allefall :)