onsdag 12. januar 2011

Mitsouko

Guerlains klassiker Mitsouko ble lansert i 1919, omkring da tomboystilen (og kvinnefrigjøring, så smått) begynte å gjøre seg gjeldende. Flasken har samme fasong som L'Heure Bleu fra 1912, og det sies at disse to parfymene symboliserer begynnelsen og slutten på første verdenskrig. Mitsouko er blant de virkelig store klassikerne fra forrige århundre.

Jeg klarer ikke å beskrive denne med egne ord i det hele tatt. Jeg sprayer den på armen og kan overhodet ikke si hva slags noter den har. Den er spesiell, men etterhvert som den roer seg, er det en veldig fin og elegant duft som trer fram. (Jeg kjøpte min for sju år siden, men er faktisk litt usikker på om det er den eldre eller den nyere jeg har - for Guerlain har jo også måttet gi etter for presset om å reformulere gamle klassikere for å tilpasse dem til "dagens parfymekrav"...)

  • Toppnoter: Bergamot, sitron, mandarin, appelsinblomst
  • Hjertenoter: Fersken, rose, nellik, ylang-ylang
  • Basenoter: Eikemose, benzoin, vetiver, kanel


Ingen kommentarer: