onsdag 12. januar 2011

L'interdit


L'Interdit ble skapt i 1957 av parfymøren Francis Fabron på oppdrag fra Hubert de Givenchy - og den var ikke tiltenkt hvem som helst... Audrey Hepburn var Huberts gode venninne og muse, og denne parfymen skulle bli hennes signaturduft (dog var det flere parfymer hun var glad i, så helt trofast var hun ikke - men hvem er vel det). Antagelig var hun med på å skape den også.

Det er en svært elegant duft, med assosiasjoner både til Chanel no. 5 og YSL Rive Gauche. Dette er selvfølgelig på grunn av aldehyden, som er en av de viktigste ingrediensene i slike tidløse parfymer.

Toppnoter: Aldehyder, bergamot
Hjertenoter: Fersken, jordbær
Basenoter: Rose, jasmin, iris

Det fruktige er ikke veldig fremtredende. Jeg vil heller si at den er krydrete. Med litt honning. Litt pudrete. Og VELDIG fin... Og dessverre veldig veldig forsvunnet fra markedet.

Det kontroversielle (og kanskje litt underlige) med Givenchy er at de reformulerte den under samme navn i 2002 - men da var det en helt annen duft. Audrey frontet kampanjen atter en gang - uvitende, for det var jo 10 år etter hennes død - og nå skulle den være mer appellerende for den unge kvinnen. Selvfølgelig møtte dette stor motvilje hos de som virkelig elsket den gamle L'Interdit, og det kan jeg godt forstå. Audrey-kampanjen var misvisende og informerte overhodet ikke om at dette var en ny og annerledes parfyme. Hadde de trukket Coco Chanel fra markedet og re-introdusert den som en helt annen duft, hadde jeg blitt rasende... (jeg var jo en smule skeptisk da Coco Mademoiselle kom - navnet lignet, men parfymen var av en helt annen karakter)

Jeg har dyp respekt for den gamle og dens historie, tilhengere og eleganse. Skulle ønske den fremdeles var å få tak i. Min flaske er snart tom.

Men personlig elsker jeg også den nye L'Interdit. Den er helt annerledes, men nydelig! Den har en del av det klassiske i seg, litt mer fruktig (noe jeg vanligvis er skeptisk til, men her funker det tydeligvis). Man må bare tenke på dem som to forskjellige dufter.

Den nye L'Interdit (2002)


Ingen kommentarer: