lørdag 22. januar 2011

Colonia Assoluta

Acqua di Parmas tidløse dufter minner meg om Italia, sommer, hvite skjorter, oliventrær, sandaler. Jeg kjøpte den vanlige Colonia (fra 1916) til meg selv i en miniatyrflaske for mange år siden, før de var å få tak i her i landet. For omtrent fem år siden kjøpte min mann Colonia Assoluta (2003) til seg selv, og av meg fikk han senere barbersåpen til jul.

Dette er så lekre og klassiske produkter, så langt unna døgnflue som det går an å bli. Colonia er litt spissere, "hardere" på sitrusen, mens Colonia Assoluta er mykere og nesten litt blomstrete inni alt krydderet.

Jeg stjeler en liten spray Colonia Assoluta i ny og ne, men aller best liker jeg den på min elskede - den er først og fremst hans. Og den er helt nydelig til han.

  • Toppnoter: Bergamot, bitter appelsin, søt appelsin, krydderpepper
  • Hjertenoter: Jasmin, ylang-ylang, sedertre, vetiver
  • Basenoter: Patchouli, mose, hvit musk, benzoin

Det er Jean Claude Ellena og Bernard Duchaufour som står bak den. Flasken er den samme sylinderformede Art Deco-inspirerte som den originale Colonia, det samme med den lekre gule esken den kommer i.

7 kommentarer:

CELINE sa...

:-D
- Skal prøve "Assoluta" neste gang, selv om flasken ser mye flottere ut med svart kork.

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, det er vel den vanlige Colonia som har svart kork.

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg har Colonia, og elsker den. Leste et sted at det var den første unisex-duften. Kjøpte den i Roma, og fikk med prøverør på mange forskjellige varianter av Acqua di Parmas dufter, blant annet Iris Nobile, som også er vidunderlig deilig. Mannen har Colonia Intensa, men Assoluta har jeg ikke prøvd. Hvor får du kjøpt dem i Norge - jeg har lett men ikke funnet dem? (Bodylotionene kan også anbefales, om man vil dufte bare litt).

Glamourbibliotekaren sa...

Det er flere steder i Norge som selger Acqua di Parma nå. Gimle parfymeri i Oslo, visstnok Koch i Bergen og Bentes i Trondheim.

Hege sa...

Nydelig duft. Den kan lett kjøpes hos :
www.gents.no

Lene sa...

Det er din fortjeneste at denne (i miniversjonen) nå er min faste reiseparfyme - jeg gav først de prøvene jeg fikk da jeg kjøpte min Magnolia Nobile til min mann, men nå er denne i min toalettveske heller ;) Lukter nydelig!

Glamourbibliotekaren sa...

Smart!