onsdag 12. januar 2011

Ligea


Carthusias parfymer har jeg testet og siklet etter overalt hvor jeg har funnet dem, og sommeren 2007 bestemte jeg meg for å kjøpe Ligea da jeg var i Sverige. Dessverre var de utsolgt - men året etter fikk jeg sjansen på nytt. Jeg besøkte nemlig Carthusiafabrikken på Capri, hvor altså denne parfymen kommer fra.

Carthusias dufter er stort sett enten i kategorien blomstrete eller sitrus, men Ligea skiller seg litt ut. Navnet har den fått etter en havfrue som forsøkte å forhekse Ulysses, og logoen er designet av en futuristisk italiensk kunstner i 1948. Duftene er veldig sommerlige, klassiske, og på ingen måte trendy. De gjenspeiler den old-school-glamouren som man fremdeles kan finne på Capri om man bare ser forbi alle dagsturistene.


Ligea inneholder mandariner, hvite roser, bittelitt vanilje, en slags røkelsesaktig myrra-note (opoponax), og det er en pudderaktig duft. Jeg kjenner et visst slektskap med en av de klassiske Guerlainparfymene, nemlig Shalimar - og muligens litt Mitsouko.


Eau de Toilette kommer i en rektangulær flaske med vanlig spray, og Eau de Parfum (som jeg har) kommer i en mindre og nesten kvadratisk flaske med en gammeldags pumpe. Meget glamorøst!

Fabrikken på Capri

Ingen kommentarer: