onsdag 12. januar 2011

Love's baby soft

Da jeg var 13, sendte min amerikanske brevvenninne Erica en bunke med amerikanske tenåringsmagasiner til meg. Young Miss og Seventeen. Jeg bladde henført i ukesvis, lengtet etter Cover Girl- og Maybelline-sminke, Caboodles-beautyboks som jeg kunne ha i min locker på skolen (hvis jeg hadde hatt en locker), og prom og dates og alt sånt som man fikk presentert via bratpack-filmene fire-fem år tidligere. (Temmelig langt unna hverdagen der jeg vokste opp med islender-genser og fjällräven, og egentlig er jeg jo ganske glad for det nå.)

En av reklamene som gikk igjen, var for drugstore-parfymeklassikeren "Love's Baby Soft". En kjekk velfrisert gutt sa at han likte å låne bort jakken sin til kjæresten, for hver gang han fikk den tilbake, duftet den så godt av Love's Baby Soft - akkurat som henne. Relativt banalt. Men parfymejunkie som jeg var allerede den gang, uten tilgang til annet enn Date-cologne og Impuls-deospray, ble jeg jo nysgjerrig. Alle utenlandske parfymer var eksotiske. Dette var før internett. Det var før alle fjortisbladene kom på markedet - Det Nye var ukeblad for gutter og jenter, og ellers fantes vel Starlet. Gjett om jeg leste Seventeen og YM i filler...



I allefall, jeg kom over den på en New York-reise for noen år siden, og kjøpte den for moro skyld. Jeg hadde prøvd den én gang før, i Los Angeles i 1995, og selv om den ikke akkurat er et himmelsk skaperverk, er den morsom å ha. En kultklassiker - en elsk&hat-parfyme som alle som har vært tenåringer i USA de siste tretti åra kjenner til. Den ene reklamen mer patetisk enn den andre, men alle handler om at jenter må bruke denne fordi den tiltrekker seg gutter i all sin uskyldighet. Veldig mange har hatt denne som sin første parfyme, eller hadde en venninne eller søster som brukte den. I Junior High.

Selve duften: Pudrete, roser, musk. Antagelig ganske likt det som heter parfymert babypudder. Ikke akkurat sofistikert. Men nice. Minner bittelitt om Stilas Créme Bouquet. Den er fin å blande med andre parfymer, altså layering.


"
Love's Baby Soft…a fragrance as soft and gentle as a kiss…it speaks in a powdery whisper. Lavish yourself in long-lasting baby softness. Anything can happen when you're in love."

Og alt bare på grunn av en tidollar-parfyme!

Ingen kommentarer: