onsdag 12. januar 2011

Thé bergamote


L'Occitane slapp denne Eau de Toilette-duften i 2009. Det er en mild og fin teduft, ikke så bitter som mange kan være, ikke mørk og røykpreget som f.eks. T by Takashimaya. Bergamot-noten er framtredende, og gjør duften nokså sitruspreget.


Jeg sammenligner den for øyeblikket med Thé pour un Ete fra L'Artisan, for å ta en populær teduft, og de er ganske forskjellige. L'Artisan sin er mer basert på grønn te, med et lite innslag av jasmin og mint - mens L'Occitane sin er svartere og som sagt mer i retning sitrus. Jeg holder en knapp på L'Occitane her. Et eller annet gir meg en svak whooosh av D&G Feminine - sannsynligvis mandarinen som begge har blant sine toppnoter - men det er borte igjen før jeg får tenkt meg om.

  • Toppnoter: Bergamot (fra Calabria), mandarin, kardemomme, grapefrukt
  • Hjertenoter: Ekstrakt fra svart te, villrose
  • Basenoter: Lyst og mørkt tre, musk.

Jeg fikk min sommeren 2009 som presang da min mann kom hjem fra sykkelferie i Provence. Jeg tenker at den kan brukes året rundt, og både av menn og kvinner.

Ingen kommentarer: