onsdag 12. januar 2011

Femme


Denne er kompleks, la meg si det først som sist. Den ble skapt i 1944 av Edmond Roudnitska, og reformulert i 1989. Det er nok den sistnevnte jeg har, men jeg tror den er ganske lik den opprinnelige. Den er ikke enkel å bære, den passer slett ikke alle, og ved første sniff er den nesten skremmende. Men gi den en halvtime på håndleddet - og den har utviklet seg til å bli en varm, klassisk og elegant duft, personlig og interessant. Den inneholder blant annet fersken og plommer, men er absolutt ikke en typisk fruktig parfyme. Den er mørk. Og jeg klarer nesten ikke å rive nesa løs fra håndleddet mitt.
  • Toppnoter: Fersken, plomme, rosentre
  • Hjertenoter: Jasmin, rose, orris-iris, nellik
  • Basenoter: Vanilje, eikemose, patsjuli, harpiks
Jeg synes den til å begynne med har mange likheter med noen av Guerlain-klassikerne, f.eks. Mitsouko som har flere av de samme hjerte- og basenotene. Men utover dagen endrer den seg, som sagt, og blir ganske unik. Pudrete og varm. En veldig fin vinterparfyme!

Selve flasken skal være laget etter Mae Wests hofter (!).


(Parfymen er senere blitt solgt.)

2 kommentarer:

Britt Åse sa...

Jeg kjøpte min nå nylig, og er superfornøyd. Jeg føler meg som en Dame, men med utslått hår og et frekt glimt i øyet, når jeg bruker denne. Om du skjønner hva jeg mener.
Mitsouko blir dau og gummiaktig på meg, men Femme holder stilen :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Noen dager er den HELT perfekt, andre dager føles den helt grusom! :D Men stort sett liker jeg den veldig godt.