onsdag 12. januar 2011

Eau duelle

Eau Duelle er Diptyques nyeste duft (2010), skapt av Fabrice Pellegrin. Jeg har snust på Diptyque i årevis, grublet og tenkt, men av en eller annen grunn har jeg aldri funnet en parfyme som jeg virkelig ville ha der og da. (Tam Dao er nok det nærmeste, men jeg har for mange som ligner.) Men det betyr ikke at jeg ikke liker dem, for all del, problemet ligger heller i at det er vanskelig å plukke ut én å investere i. Jeg blir alltid litt overveldet. Men: Da jeg for noen uker siden fikk tilsendt et par prøver på Eau Duelle fra Heaven Scent, falt jeg pladask for denne fine myke nye vaniljeduften, og noen dager senere gikk jeg ut derifra med en pose i hånden (og en del kroner mindre på kontoen).


Hvis man sammenligner den med andre vaniljedufter, er den en slags grønnere, litt mer krydrete kanskje, og renere utgave etter min mening. Mer sofistikert, mindre syntetisk enn mange andre på markedet. Den har ikke denne tropiske rom-aktige noten, så jeg vil ikke si den er i retning gourmand. Man tenker ikke desserter og kaker, det er ikke sånn vanilje. Istedet har den en nærmest sitrus-granskudd-aktig åpning, som raskt går over i noe krydder - kardemomme? Og noe jeg ikke kjenner helt igjen. Til slutt kommer en fin vaniljemusk fram, og sånn forblir den resten av dagen - den varer lenge.


Noter: Cypriol (indisk plante), kardemomme, elemi (filippinsk tresort), einer, safran, svart te, kalmusrot, røkelse, rosa pepper, og flere typer vanilje.

Ingen kommentarer: