tirsdag 5. november 2013

Traversée du Bosphore



L'Artisans duft Traversée du Bosphore ble lansert i 2010, og den er skapt av Bertrand Duchaufour - som har laget mange dufter jeg er glad i, som Acqua di Parma Colonia Assoluta, Comme des Garcons Avignon og Rhubarb, Eau d'Italie, L'Artisan Timbuktu og Poivre Piquant, og ikke minst Piment Brulant. Traversée du Bosphore er en orientalsk duft, eller oriental-woody kanskje, og kan brukes av både kvinner og menn - som alle dufter fra L'Artisan (og mange andre nisjemerker). Den er ganske spesiell, iallefall i min nese, for den endrer seg veldig fra åpningen og utover de første ti minuttene. I begynnelsen er den nesten litt plagsom, av typen som jeg kan bli litt kvalm av hvis jeg skal ut og kjøre bil rett etterpå, men etterhvert blir den altså helt nydelig. Den skal minne om Istanbul og en reise over Bosporos, hvor jeg forøvrig aldri har vært, men man kan jo nyte parfymen allikevel. Jeg falt for den en dag jeg var innom Heaven Scent for å kjøpe en annen duft, og måtte tilbake noen dager senere og investere i denne også. Jeg dro dit for å kjøpe en 50ml eau de toilette, men kom ut med en 100ml eau de parfum (som var det de hadde akkurat da). Ikke akkurat et billig spontankjøp, men siden jeg uansett ikke finner den vinterkåpa jeg hadde lyst på i år, får dette bli en velduftende - om enn ikke så veldig varmende - erstatning. Duffelcoaten min holder en vinter til. 

Notene varierer litt fra nettsted til nettsted, men kanskje noe sånt: 

Toppnoter: Eple, granateple, tulipan, safran
Hjertenoter: Iris, rose, pistasje
Basenoter: Lær, sukker, mandel, honning, vanilje, musk

Deilig!


Ingen kommentarer: