torsdag 15. mars 2012

8e Jour

Denne ble lansert da jeg var på høyden i min Yves Rocher-besettelse. Yves var jo den eneste utømmelige kilden til dufter og glamour i min ungdom, siden parfymeriene i min umiddelbare nærhet ikke hadde det voldsomme utvalget. 8e Jour kom vinteren 1993, og jeg falt pladask. Jeg har heldigvis fått tak i den på eBay i nyere tid, som jeg pleier med Yves-duftene som ikke er i produksjon lenger, og den er akkurat som jeg husker. Kanskje litt svakere; den forsvinner fort. Men man kan jo ikke vente at kvaliteten er like god etter nesten tjue år. 

Det er en floriental, ikke ulik Coco faktisk, og noen sammenligner den også med en lettere utgave av YSL Opium. Jeg synes nok den er mye mykere enn sistnevnte, men de har nok muligens en del felles noter. 

Noter: Iris, ylang ylang, rose, jasmin, myrra, honning, vanilje, kanel, sandeltre. 

Flasken er litt "arty", litt stygg, og vinglete. Alltid litt redd for at den skal velte og ramle ned på gulvet. 

For meg dufter den februar-mars 1993, vinterferie, påskeferie, snøsmelting, dongerijakke, skole, James Taylor, planlegging av sydentur med kusine, bestilling av sommerklær i H&M-katalogen, yrende glede over å få et brev fra Yves i posten. Good times. 



4 kommentarer:

Hermia Says sa...

Där är den ju! Gymnasiedoften, tror dock inte jag gjorde av med mycket ur min stora flaska och har den dess värre inte kvar. Men jag minns doften som fin!

Siri sa...

Svenske Dagens nyheter skriver i dag om parfyme. :-)

http://www.dn.se/livsstil/trend/parfym-ar-spannande-och-djupt-psykologiskt

Anonym sa...

Hei,fin blogg! Lurer på en ting: er det en myte at parfyme/eau de toilette blir ødelagt etter noen år? Hvordan oppbevarer du flaskene? God påske :)

Glamourbibliotekaren sa...

Hermia: Ja, den er fin! Finnes på eBay om du skulle ha behov for litt nostalgi!

Siri Lindstad: Takk for tips!

Anonym: Jeg tror det varierer veldig. Jeg har mange parfymer som er mer enn ti år, men kun én som har begynt å miste duften. Den kjøpte jeg i 1996! Jeg tror det er viktig å ikke utsette dem for direkte sollys. La dem stå i et rom med jevn temperatur og gjerne i et mørkt skap. Hvis de står på badet, forkortes nok levetiden siden de blir utsatt for vekslende temperaturer og mye sterkt lys.