torsdag 19. september 2013

Eau de Cologne



I utgangspunktet skulle jeg bare kjøpe én Chanel-parfyme. Men et par dager før jeg kom til Nice, hadde jeg enda ikke bestemt meg for om jeg skulle gå for Bois des Iles eller Eau de Cologne. Det var disse to testerne jeg hadde tatt med ned til Provence, etter å ha vært gjennom hele Exclusifs-linja dagene før avreise. Til slutt fant jeg ut at det var dumt å måtte velge, når jeg hadde tenkt på disse duftene i så mange år - og tross alt ikke er ved en ekte Chanel-disk hver dag. (Disse er - såvidt jeg vet - ikke å få tak i i Norden.) Sommergave til meg selv! 

Eau de Cologne er helt annerledes enn Bois des Iles. Den er sitrus-basert, lett og frisk, men ikke uten personlighet. Definitivt unisex, minner bittebittelitt om Diptyques Eau Duelle minus vaniljen, litt om Quercus fra Penhaligon's, og litt om urtebedet mitt her hjemme. Dessuten minner den litt om en duft mannen min ofte bruker, hvilket såklart er et pluss. Den ble opprinnelig lansert i 1924, men den nye versjonen er fra 2007 og er laget av Jacques Polge som står bak mange av Chanels mer moderne parfymer (som jeg forsåvidt ikke er spesielt interessert i).

Toppnoter: Sitrus, bergamot, grønne noter (herav urtebedet?)
Hjertenoter: Petitgrain, neroli, krydder
Basenoter: Musk, tonkabønne

Elegant!

5 kommentarer:

Alt godt sa...

-Og for ei sommargåve! Vakre er dei, begge to. Det var ei god beslutning å kjøpe begge. :)

Glamourbibliotekaren sa...

ja, det blir bare håpløst å velge når man står der og har muligheten til å få med begge hjem! Så får man heller spare inn på andre ting.

Ingeborg sa...

Jeg kjøpte 75 ml Coromandel edt på Magasin du Nord i København i sommer, med ti prosent "turistrabatt". Det så ut til at de hadde alle fra den eksklusive linjen. Og en hyggelig, hjelpsom og usnobbete ekspeditrise. Så København kan anbefales for et snus på disse. Jeg har dog ikke sammenlignet med prisen på samme i Frankrike, fordi jeg ikke har vært der på flere år.

Glamourbibliotekaren sa...

Aha! Har de fått dem inn der? Så bra! Jeg har ikke vært i København (og på Magasin) på snart to år, så jeg er ikke oppdatert :) Takk for info!

ANNEPÅLANDET sa...

Denne hørtes ubeskrivelig god ut, den må jeg være på utkikk etter når jeg er ute i den store verden. Jeg har aldri prøvd den - vil du si den minner om den "klassiske" eau de cologne-duften? (det ser sånn ut, ut fra duftnotene den inneholder)