onsdag 9. oktober 2013

Original musk




Denne har jeg egentlig ønsket meg siden første gang jeg var i en Kiehl's-butikk, hvilket var i New York i 2004. Av og til tar ting tid, det er så mye på min ønskeliste, så denne ble faktisk ikke min før nå i år - i 2013 - i Marais i Paris. Jeg brukte den hele uka i Paris, deretter nesten ikke i det hele tatt i sommer, så da jeg sprayet den på i dag (oktober) fikk jeg vårstemning og en intens trang til å sette meg ned på en fortauskafé i Latinerkvarteret og drikke vaniljete. Den er tvers igjennom nydelig. Jeg har alltid vært glad i musk-dufter, om de er fra amerikanske supermarkeder (Bonne Bell), Body Shop (White Musc), den klassiske Alyssa Ashley, eller mormors parfyme - og Kiehl's sin er blant de ypperste etter min mening. 

Originalen er muligens helt fra 20-tallet, litt usikker på om denne jeg har er den reformulerte fra 2004 - det er nok sannsynlig. I såfall er notene følgende: 

Toppnoter: Bergamot, appelsinblomst
Hjertenoter: Roser, liljer, ylang-ylang, neroli
Basenoter: Tonka, patchouli, musk


2 kommentarer:

Alt godt sa...

Eg har også denne, og går med den ein gong i blant. Men sjølv om eg alltid har elska muskdufter så er det noko ved denne som gjer at den aldri kjem øverst på topp ti-lista. Eg trur det er hjartet med ylang-ylang og neroli som ikkje heilt fell i smak. Det er jo ein klassisk kombo, men eg har aldri falt heilt for den på mi hud. Og så lurer eg på: er ikkje neroli og appelsinblomst det same?

Glamourbibliotekaren sa...

Samme utgangspunkt, altså råvaren - men forskjellige måter å framstille på - såvidt jeg vet.